Američki hotelijer Ellsworth Milton Statler jednom je rekao da je pravi luksuz u hotelu kada gost zna što može očekivati – bez iznenađenja. No, oko 1900. godine, kada to izjavljuje, kategorizacija hotela kakvu danas poznajemo nije postojala. Gosti su se tada oslanjali na suptilniji, romantičniji vodič – ime hotela.
Od prvog modernog hotela, Tremont Housea 1837. u Londonu, pa sve do uvođenja zvjezdica 1912., naziv hotela bio je jedini pokazatelj standarda. Imena poput Majestic, Excelsior ili Esplanade nisu bila samo marketinški trikovi – bila su jamstvo kvalitete i nezaboravnog iskustva.
Zahvaljujući tim imenima, gosti su mogli prepoznati pojedina odredišta i očekivati određeni standard usluge, čak i bez formalnih ocjena. Iako su vremenom ta imena izašla iz fokusa modernog hotelijerstva, ona i dalje nose određenu težinu, glamurozni predznak i povijesni štih. Evo što su značila nekada – i zašto su i danas posebna.
Esplanade
Hoteli s imenom Esplanade nisu slučajno smješteni na posebnim lokacijama. Naziv dolazi od španjolske riječi “esplanade” koja označava prostrano šetalište, često uz obalu ili rijeku, gdje se može uživati u panoramskim pogledima i svježem zraku. Takvi hoteli bili su namijenjeni putnicima koji su tražili prestižne lokacije i vrhunsku uslugu. Jedan od najpoznatijih hotela pod ovim imenom je upravo naš hotel Esplanade u Zagrebu. Izgrađen je 1925. godine kako bi ugostio putnike slavnog Orient Expressa.
Imperial
Hoteli koji nose ovo ime često su izgrađeni krajem 19. i početkom 20. stoljeća u doba kada su simboli kraljevskih i carskih dinastija bili sinonim za vrhunski luksuz. Obično su smješteni u glavnim gradovima ili povijesnim središtima. Njihova arhitektura i uređenje odražavali su prestiž. Jedan od prvih primjera je hotel Imperial u Beču otvoren 1873. godine, izvorno izgrađen kao palača, a s vremenom je postao hotel.
Belvedere/Bellevue
Naziv dolazi od talijanske riječi koja znači “lijepi pogled” odnosno u francuskoj inačici je to belle vue. Upravo su zbog svojih lokacija u planinama, uz obale mora, rijeka, jezera ili u blizini prirodnih ljepota hoteli s ovim nazivom postali poznati po spektakularnim vizurama. Prvi je Belvedere otvoren krajem 19. stoljeća u Beču, smješten blizu istoimene palače. Pružao je ne samo luksuzan smještaj nego i prekrasan pogled na jedan od najpoznatijih vrtova u gradu.
Excelsior
Na latinskom “uzvišen” ili “viši”, u kontekstu hotela Excelsior označava vrhunsku kvalitetu i luksuz, bilo da je riječ o udobnosti, lokaciji ili uslugama. Prvi poznati hotel s ovim imenom otvoren je u Europi krajem 19. stoljeća, a takvi su se hoteli obično nalazili u elitnim dijelovima gradova. Jedan od najpoznatijih je Hotel Excelsior na otoku Lido u Veneciji. Otvoren je 1908. godine, a u njemu i danas odsjedaju svjetski celebrityji i elita.
Palace
U hotelijerstvu ime “Palace” sugerira da je hotel na razini kraljevske palače – kako u arhitekturi, tako i u kvaliteti usluge. Ovi hoteli obično su bili smješteni u arhitektonski impresivnim građevinama s bogatom poviješću i imali su odličnu reputaciju. Jedan od prvih hotela s tim imenom je Palace Hotel u Madridu otvoren 1912. godine.
Naziv “Grand” u hotelima nije upućivao na njihovu veličinu, već na ukupno iskustvo koje su pružali. Krajem 19. stoljeća hoteli s ovim imenom obećavali su iznimnu odnosno grandioznu razinu usluge, posvećenost detaljima i ugled koji je nadilazio kvadratne metre prostora.
Majestic
Majestic ili u prijevodu veličanstven, uzvišen ili impresivan, sugerira luksuz, grandioznost i izvrsnost te se uvijek povezuje s visokom razinom usluge. Naziv je često korišten i iz marketinških razloga, kako bi privukao bogate putnike i elitu, asocirajući na raskoš i sofisticiranost. Mnogi hoteli s imenom Majestic ističu se arhitekturom u stilu Belle Époque ili Art Decoa, a u vrijeme kada su izgrađeni, bili su simboli bogatstva i društvenog statusa. Vjerojatno najpoznatiji hotel Majestic nalazi se u Cannesu, uz poznatu šetnicu Croisette. Jedan je od najluksuznijih i najelegantnijih objekata na Azurnoj obali, u kojem odsjedaju zvijezde tijekom trajanja filmskog festivala.
Continental
Naziv implicira da hotel nudi visokokvalitetnu uslugu koja odgovara potrebama međunarodnih putnika i poslovnih gostiju. Mnogi hoteli s ovim imenom smješteni su u povijesno i kulturno važnim gradovima te se mogu pohvaliti luksuznim restoranima, prostranim sobama i uslugama prilagođenim globalnoj klijenteli. Jedan od prvih hotela s ovim imenom otvoren je u Oslu 1900. godine.
Bristol
Jedno od najčešće korištenih imena gradova u nazivima hotela, iz razloga što je Bristol u Engleskoj bio važan trgovački centar i luka tijekom 18. i 19. stoljeća, čime je stekao reputaciju prestižnog i kozmopolitskog mjesta. Hoteli s tim imenom povezivali su se s bogatstvom i statusom, a hotelijeri su ga počeli koristiti kako bi prenijeli dojam luksuza. Druga teorija vezana je uz Fredericka Herveya, grofa od Bristola, poznatog kao strastvenog putnika i mecenu. Njegovo ime postalo je sinonim za prestiž i udobnost tijekom njegovih putovanja po Europi, pa su neki hoteli preuzeli ime “Bristol” kako bi privukli putnike koji su tražili takvu reputaciju.
Tekst je prenesen u cijelosti iz časopisa Turizam info (broj 99 – jesen 2024)
Ako želite redovito pratiti slične teme i biti u tijeku s novostima iz svijeta turizma, pretplatite se na časopis već danas i osigurajte svoj primjerak na vrijeme.