Europljani mijenjaju navike putovanja: manje gužve, ugodnija klima i nove destinacije

20. kolovoza 2025.  |  Trendovi

Istraživanje Europske putničke komisije (ETC), koja okuplja turističke organizacije iz 36 europskih zemalja, potvrđuje da se putničke navike Europljana značajno mijenjaju. Prema rezultatima, 77 posto ispitanika iz deset najvećih emitivnih tržišta planiralo je barem jedno putovanje između lipnja i studenoga ove godine, s prosječnom potrošnjom od 1500 do 2000 eura po osobi. Čak 91 posto planiranih putovanja ostaje unutar Europe, što odražava i dobru povezanost i povoljne cijene, ali i sve izraženiju nesigurnost izvan kontinenta.

Najtraženija regija i dalje je Mediteran, a na vrhu ljestvice popularnosti nalaze se Španjolska, Italija, Francuska i Grčka. Hrvatska je, prema istraživanju, nešto slabije pozicionirana kada je riječ o ponovnim dolascima, no bilježi dobre rezultate među onima koji planiraju prvi put posjetiti našu zemlju, a bolja je samo Grčka.

Velika promjena vidljiva je u terminima putovanja. Sve je izraženiji interes za putovanja izvan vrhunca ljeta odnosno u svibnju, lipnju i rujnu, dok srpanj i kolovoz, iako i dalje ostaju najpopularniji, bilježe stagnaciju. Rujan se približava kao ozbiljna alternativa, a razlozi su jasni: manje turista, ugodnije temperature i često niže cijene uz jednako atraktivnu ponudu.

Promjene su vidljive i u odabiru destinacija. Više od polovice Europljana, njih 55 posto, aktivno traži manje poznata i manje napučena odredišta, dok je proljetos takvih bilo 48 posto. Čak 11 posto ispitanika navelo je da im je izbjegavanje gužvi prioritet pri izboru destinacije. To je izravna posljedica prevelikog pritiska na najpoznatija odredišta poput Rima, Venecije, Barcelone ili Santorinija, koja već godinama bilježe probleme s masovnim turizmom.

Zanimljivi su i podaci o dobnoj strukturi putnika. Najveći interes za putovanja pokazuju osobe starije od 55 godina (82 posto planira putovati), slijede ih oni između 45 i 54 godine, dok je među najmlađima (18 – 24 godine) samo 66 posto onih koji planiraju putovanje. To otvara dodatna pitanja za turističke strategije koje se oslanjaju na mlađe goste i party turizam.

Kada je riječ o troškovima, 62 posto ispitanika planira potrošiti jednako kao i prošlih godina, dok 22 posto očekuje veću potrošnju. Najveći udio otpada na smještaj, potom na hranu i piće, a u manjoj mjeri na aktivnosti i dodatne sadržaje.

Ovi podaci potvrđuju da europski turisti ne odustaju od putovanja, ali sve jasnije oblikuju nove obrasce – žele udobnost, autentičnost i manje gužve, te su spremni za to i platiti.