Ljudi koji su osmislili današnje hotelijerstvo

1. prosinca 2025.  |  Iz časopisa

Iza svakog velikog hotelskog brenda stoje konkretni ljudi. U početku to nisu bile velike korporacije, nego pojedinci koji su, svatko na svoj način, vidjeli ono što drugi ne vide: kako gost želi spavati, putovati i boraviti izvan vlastitog doma. Njihove ideje oblikovale su sustave koji su danas globalni, ali su svi počinjali vrlo osobno, s jednim hotelom i jednom idejom.

Conrad Hilton, HILTON

Conrad Hilton planirao je biti bankar, a u hotelski posao ušao je gotovo slučajno, kupivši 1919. hotel u Teksasu. Vrlo brzo je shvatio da prodaje daleko više od sobe i kreveta. Njegova vizija bila je ponuditi prepoznatljivo iskustvo neovisno o lokaciji, stvoriti lanac s predvidljivim standardom usluge, čime je zapravo postavio temelje modernog hotelskog lanca. Bio je prvi koji je hotelsku uslugu vidio kao globalni proizvod. Hilton se rano počeo širiti na međunarodna tržišta, pa tako otvara hotele u Europi i Aziji odmah nakon Drugog svjetskog rata, razvija kongresne centre, sustave rezervacija, edukacijske programe za zaposlenike i uspostavlja ono što će kasnije postati operativni model za čitavu industriju.

J. Willard Marriott, MARRIOT

Započeo je s malim štandom za prodaju limunade i toplih sendviča 1927. godine u Washingtonu, no njegova opsjednutost detaljima, preciznost i operativna organizacija vrlo brzo ga vode prema ugostiteljstvu i kasnije hotelskom poslovanju. J. W. Marriott nije bio vizionar u klasičnom smislu, već je njegova snaga i inovacija u tome što je uspio razviti savršen operativni sustav u kojem su svi procesi jasno definirani i lako ponovljivi na bilo kojoj lokaciji, a to mu je omogućilo brzo širenje lanca uz očuvanje razine usluge. Njegov sin Bill Marriott nastavlja širiti kompaniju, a akvizicijom Starwooda 2016. Marriott postaje najveća svjetska hotelska grupacija s više od 30 brendova, ali i dalje sačuvanim temeljnim operativnim načelima koje je postavio osnivač J. Willard.

Kemmons Wilson, HOLIDAY INN (IHG),

Kemmons Wilson nije planirao revoluciju. Frustriran lošim motelima na jednom obiteljskom putovanju, 1952. godine pokreće Holiday Inn s jednostavnom idejom: da svi putnici, bilo gdje u SAD-u mogu računati na čistu sobu, restoran, parking i bazen – na svim lokacijama isto, bez iznenađenja.Holiday Inn postaje prvi pravi franšizni lanac u hotelijerstvu, postavlja stroge standarde za sve franšize i praktički inicira middle-market segment te model koji će kasnije svi kopirati. Brend se brzo širi globalno, a kroz korporativne transformacije devedesetih godina postaje temelj današnjeg IHG (InterContinental Group) koji upravlja širim portfeljem brendova u svim kategorijama.

Isadore Sharp, FOUR SEASONS

Arhitekt po struci, Isadore Sharp 1961. u Torontu otvara prvi Four Seasons s vrlo jednostavnom logikom: luksuz nije u raskoši, nego u detalju, diskreciji i pažljivoj personalizaciji. Sharp redefinira luksuz kao iskustvo u kojem gost ne mora ništa tražiti, jer osoblje to prepoznaje prije njega. Njegova filozofija da su ljudi, a ne procedura, srce luksuza, i danas ostaje standard za vrhunsku personaliziranu uslugu u hotelskoj industriji u cijelom svijetu.

Paul Dubrule i Gérard Pélisson, ACCOR

Kad su šezdesetih godina prošlog stoljeća Paul Dubrule i Gérard Pélisson putovali Amerikom, shvatili su da Francuskoj i Europi nedostaje ono što su Sjedinjene Američke Države već imale: moderan, standardiziran i predvidljiv hotelski lanac za široku publiku. Inženjeri po struci (Dubrule je radio u Peugeotu, a Pelisson u IBM-u), a menadžeri po iskustvu, 1967. otvaraju prvi Novotel u Lilleu i time postavljaju temelje europskog modela segmentiranog hotelijerstva. Njihova je snaga bila u sustavnom razmišljanju: tržište treba cijeli raspon ponude, od budget-friendly Ibis hotela, preko Mercurea i Pullmana, do luksuznih brendova poput Sofitela, Fairmonta i Rafflesa. Accor je tako izgradio prvu grupaciju koja se može ravnopravno nositi s američkim divovima i do danas ostaje vodeća europska hotelska grupacija.

Jay Pritzker, HYATT

Jay Pritzker je 1957. kupio mali motel kod zračne luke u Los Angelesu. Vrlo brzo je shvatio kako poslovna putovanja dobivaju novu dinamiku, pa Hyatt od samog početka gradi hotele za poslovne putnike i sudionike kongresa, s velikim konferencijskim kapacitetima i funkcionalnim sadržajima u gradskim središtima. No ono što će Hyattu dati osobnost su Pritzkerovi dizajnerski iskoraci.
Kada 1967. otvara Hyatt Regency Atlantu, sa staklenim lobijem koji je postao gotovo kazališna pozornica hotela, Hyatt dobiva arhitektonsku dimenziju koja ga razlikuje od konkurencije, a funkcionalnost i atraktivan javni prostor postali su njihov zaštitni znak. Tek u novije vrijeme Hyatt sustavno ulazi i u resort i all-inclusive segment kroz niz preuzimanja.

Josef i Maria Falkensteiner, FALKENSTEINER HOTELS & RESORTS

U južnom Tirolu 1957. Josef i Maria Falkensteiner pokreću obiteljski pansion za skijaške goste. Njihovi sinovi Erich i Andreas s vremenom prepoznaju priliku za regionalno širenje, ali u vrlo jasnoj niši: leisure i wellness turizam za srednjoeuropske obitelji. Iz Italije kreću prema Austriji, Sloveniji, Hrvatskoj i čitavom Jadranu, pozicionirajući se u premium resort segmentu s naglaskom na wellness, sezonski odmor i obiteljski sadržaj. Falkensteiner ostaje obiteljska kompanija, ali istovremeno razvija snažan interni sustav prodaje, distribucije i revenue managementa, čime uspješno konkurira znatno većim korporacijama na regionalnom tržištu.

Horst Schulze, RITZ-CARLTON

Dok je César Ritz u 19. stoljeću postavio temelje luksuznog hotelijerstva, moderni Ritz-Carlton oblikovao je Horst Schulze. Karijeru je započeo već s 14 godina kao naučnik u hotelu Njemačkoj, gdje je usvojio ono što će ga pratiti cijeli život: usluga je odnos, a ne protokol. Krajem sedamdesetih godina preuzima projekt stvaranja Ritz-Carltona u SAD-u i uvodi filozofiju u kojoj svaki zaposlenik ima pravo samostalno riješiti problem gosta i nadmašiti njegova očekivanja. Njegova poznata rečenica „We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen“ ostaje temelj Ritz-Carlton kulture. Schulze kasnije osniva Capella Hotels, gdje dodatno usavršava ultra luksuzni, „craft“ koncept, s naglaskom na personaliziranu uslugu, dizajn s pričom, autentičnost i lokalni karakter.

Adrian Zecha, AMAN RESORTS

Adrian Zecha nije planirao biti hotelijer. Kao novinar Time magazina i ljubitelj azijske kulture, 1988. na Tajlandu otvara Amanpuri, resort zamišljen za uski krug prijatelja. Stvara potpuno novu definiciju luksuza: mali broj vila uklopljenih u prirodni okoliš, gdje se gostu ne udovoljava spektaklom, nego tihim, diskretnim prisustvom osoblja. Privatnost, prostor, tišina i lokalna autentičnost postaju temelj Aman filozofije, a Zecha nije stvorio samo novi resort, nego cijelu novu kategoriju ultra-butik luksuza koja i danas inspirira projekte diljem svijeta.

Najvažniji svjetski hotelski lanci koji su ovdje spomenuti danas zajedno imaju više od 150 brendova pod kojima posluju hoteli u vodećim svjetskim destinacijama.